Parrot is een Frans bedrijf gevestigd in Parijs en in 1994 opgericht door Jean-Pierre Talvard en Henri Seydoux. Het ontwerpt, ontwikkelt en verkoopt consumenten- en hightechproducten, voornamelijk voor smartphones en tablets. Sinds 2017 richten ze zich op drones.

Samenvatting

1 Geschiedenis

1.1 Oprichting en eerste producten

1.2 Lancering en ontwikkeling van drone-ontwerp

2 aandeelhouders

3 Activiteit

4 Visuele identiteit

5 Lobbyactiviteiten

5.1 Met de Nationale Vergadering

5.2 Met de instellingen van de Europese Unie

 

Geschiedenis

Oprichting en eerste producten

In 1994 werd Parrot gecreëerd door Jean-Pierre Talvard en Henri Seydoux. Het ontwikkelt spraakherkenningstechnologieën. In 1999 sloot Parrot zich aan bij Bluetooth SIG. In 2000 bracht Parrot de eerste draadloze Bluetooth handsfreeset op de markt.

In 2002 verkocht Jean-Pierre Talvard zijn aandelen en Christine de Tourvel verving hem, die ze vervolgens in 2009 verkocht.

In 2005 werden de eerste Parrot-autoradio en een plug-and-play Minikit-set uitgebracht.

In 2006 werd Parrot genoteerd op de Eurolist-markt van Euronext.

 

Lancering en ontwikkeling van het ontwerp van drones

Vanaf 2010 betrad Parrot de dronemarkt met de marketing van de Parrot AR.Drone. Het is het eerste vliegende speelgoed dat wordt bestuurd door een smartphone. De wens om zich in deze activiteit sector te ontwikkelen werd in de volgende jaren bevestigd door de overname in 2011 van de twee Franse bedrijven Varioptic (activiteit: digitale lens) en DiBcom (activiteit: Multi standaard digitale radio en televisie). In 2012 verwierf Parrot 57% van de Zwitserse dronefabrikant senseFly. In 2015 investeerde Parrot in drone-start-ups: Airinov (drones voor landbouw) Micasense (sensoren voor landbouwdrones), EOS Innovation (robot voor inspectie) en Iconem (drones voor archeologie). In hetzelfde jaar splitste Parrot zijn hoofdactiviteiten op in twee zeer verschillende dochterondernemingen: Parrot Drones en Parrot Automotive (en).

In 2016 werd de Parrot Disco Drone, de eerste drone met roterende vleugels van het merk, uitgebracht.

In 2016, lancering van de dochteronderneming Parrot Air Support met een reeks drone-diensten voor professionals in onroerend goed, bouw en infrastructuur.

In januari 2017 kondigde Parrot de schrapping aan van 290 van de 840 banen in het bedrijf na een daling van de verkoop. In 2017 kwam de dochteronderneming Parrot Automotive onder de controle van de Franse groep Faurecia (die alles in 2022 zal hebben verworven) en alle andere aangesloten objecten (hifi-koptelefoons, enz.) Worden definitief verlaten. Het bedrijf richt zich nu alleen nog op drones, vooral voor professionele toepassingen.

 

Aandeelhouders

Lijst met ingang van 19 april 2019.

Henri Seydoux, 45,7%

Moneta Asset Management 10,6%

Bpi France Participaties 5,14%

Papegaai SA 2,03%

Oddo BHF Vermogensbeheer 1,22%

Keren Finance 1,16%

ETF Managers Groep 0,97%

Dimensionale fondsadviseurs 0,69%

Lyxor International Asset Management 0,39%

Norges Bank Investment Management 0,33%

 

Activiteit

Parrot is gespecialiseerd in technologieën met betrekking tot spraakherkenning en signaalverwerking voor boordtoepassingen en mobiele toepassingen, toegepast op aspecten van autotelefonie: chipsets, algoritmen, Bluetooth en toepassingssoftware.

Parrot ontwerpt zijn eigen geïntegreerde signaalverwerkingsschakelingen (set schakelingen waarin de DSP is opgenomen).

 

Visuele identiteit

Parrot wat “papegaai” betekent in het Engels, het eerste logo van het bedrijf vertegenwoordigde de vogel. Het huidige logo heeft nu de merknaam in een eenvoudig, zwart lettertype.

logo parrot drones

Lobbyactiviteiten

Aan de Nationale Vergadering

Parrot Drones is geregistreerd als belangenvertegenwoordiger bij de Nationale Vergadering. In dit verband verklaart het bedrijf dat in 2015 de jaarlijkse kosten die verband houden met de directe activiteiten van belangenbehartiging in het parlement tussen de 50.000 en 100.000 euro liggen.

Met de instellingen van de Europese Unie

Parrot Drones is sinds 2016 geregistreerd in het transparantieregister van belangenvertegenwoordigers bij de Europese Commissie. In 2016 declareerde hij 1 voltijdse medewerker voor deze activiteit en kosten tussen 100.000 en 200.000 euro.

Artikel van Jean-Michel Normand

Wanneer een te avontuurlijke piloot de controle over zijn drone verliest, kan hij vertrouwen op de zogenaamde “come home” -functie. De drone keert dan automatisch terug naar zijn startpunt. Voor Parrot, die in 2016 plotseling met een zwakke plek werd geconfronteerd, waardoor het gedwongen werd zijn personeelsbestand in te krimpen (257 banenverlies op een totaal van 854 werknemers), is terugkeren naar de kudde ingewikkelder. Maar het lijkt op de goede weg te zijn.

Volgens cijfers die het bedrijf op 15 maart publiceerde, zijn de verliezen in één jaar zelfs aanzienlijk verminderd, van 137 miljoen euro in 2016 tot 38 miljoen euro vorig jaar. Parrot, de enige grote fabrikant van drones in Europa, is echter niet van plan terug te keren naar waar het begon. Het bedrijf, opgericht in 1994, profiteerde van 2017 om natuurlijk verschillende wijzigingen aan te brengen.

Jaar van veerkracht, 2017 – “een delicate maar heilzame periode”, volgens Henri Seydoux, president en oprichter van het bedrijf – werd gekenmerkt door een daling van de bedrijfskosten met 31%, maar ook door een dubbele heroriëntatie. Parrot profileert zich nu als pure player op het gebied van drones. De automobielactiviteiten (handsfree kits, geconnecteerde apparatuur) zijn onder controle gekomen van Faurecia, die ze in 2022 volledig zal hebben gekocht, en de productie van hifi-headsets en andere geconnecteerde objecten is definitief stopgezet. Deze onttrekking woog op de omzet (151 miljoen euro), die met 9% daalde.

De grote uitdaging is nu om professionele toepassingen voor drones te ontwikkelen. Deze vertegenwoordigen 29% van de omzet, een stijging van 36%. De meest veelbelovende domeinen zijn die van de inspectie van constructies en de productie van digitale kaarten bestemd voor grote bedrijven (SNCF, EDF, Vinci, enz.), Maar ook mijnbouwactiviteiten of de bouw- en constructiesector. onroerend goed.

De landbouw biedt minder kansrijke afzetmogelijkheden dan verwacht, maar de veiligheidsmarkten in brede zin (met name materieel voor bedrijven, brandweer en politie), nog marginaal, groeien sterk.

Verschuiving van focus

Het bedrijf brengt nu professionele oplossingen op de markt die het vastleggen en verwerken van luchtgegevens namens klanten integreren. De dochterondernemingen die Parrot tijdens de hoogconjunctuur heeft overgenomen – senseFly (professionele cartografie), Airinov (landbouw), Pix4D (3D-gegevensverwerking) – helpen ook om het zwaartepunt van de groep te verschuiven.

De Bebop2. Parrot

Vorig jaar deed Parrot het grote ding door de voorkeur te geven aan “selectieve verkoopkanalen” en door zijn assortiment vrijetijdsdrones, waarvan de verkoop met 7% daalde, aan de marges bij te werken. Deze specialiteit (78 miljoen euro) vertegenwoordigt 51% van de omzet en de algemene publieke markt blijft groeien, maar wordt waanzinnig gedomineerd door de Chinese DJI (2,5 miljard dollar omzet, d.w.z. 2 miljard euro) die bijna driekwart van de wereldmarkt heeft veroverd.

Parrot, dat toegeeft dat het slechts ongeveer 20% van de wereldwijde omzet in zijn segment vertegenwoordigt, heeft zijn vernieuwingsprojecten moeten stopzetten. Wat betreft de categorie minidronen, waarvan French een specialiteit heeft gemaakt, deze heeft zijn beloften niet nagekomen en de duurzaamheid is in gevaar gebracht.

Ondanks deze tegenslagen is Parrot niet van plan de drones voor consumenten in de steek te laten, waarmee het pionierde toen het de AR-drone in 2010 lanceerde. Deze activiteiten zijn minder rendabel dan professionele activiteiten, die een brutomarge van 70% genereren, maar ze bieden schaalvoordelen en laten toe om technologische innovaties sneller in te bouwen. Dit jaar komt er een nieuwe consumentendrone op de markt, vermoedelijk geavanceerder en duurder dan de Bebop-serie die vier jaar geleden werd gelanceerd.

Parrot, dat eind 2015 een kapitaalverhoging doorvoerde van 300 miljoen euro (de grootste transactie die dat jaar in Frankrijk werd uitgevoerd) heeft nog steeds een nettokaspositie van 115 miljoen euro. Dit zou het volgens de leiders mogelijk moeten maken om te blijven investeren om de groep te transformeren zonder geobsedeerd te zijn door kortetermijboekhoudkundige saldi.